IELTS READING: CÁCH LÀM DẠNG BÀI MATCHING HEADING

IELTS Reading: Cách làm dạng bài Matching Heading

Ngoài bài True/ False/Not Given, Heading Matching cũng là một trong những dạng bài thường gặp trong IELTS Reading và gây khó dễ cho các sĩ tử thi IELTS. Đặc điểm của dạng này là bạn sẽ phải chọn tiêu đề cho từng đoạn văn trong một bài văn hoàn chỉnh từ một danh sách các tiêu đề đã được cho sẵn. Thông thường, để đánh đố và làm khó các thí sinh trong việc chọn đáp án đúng, đề bài sẽ có nhiều tiêu đề cho sẵn hơn so với số lượng đoạn văn trong bài. Bài viết này hướng dẫn bạn cách làm dạng bài Heading matching trong IELTS Reading.

1. Các bước làm bài

  • Đọc trước các heading có sẵn và cố hiểu nội dung, gạch chân key words trong heading để xác định nội dung, ý tưởng chính mà sẽ phải tìm trong bài đọc.
  • Lần lượt đọc từng các đoạn văn trong bài, đọc đoạn nào thì lựa chọn heading cho paragraph đó. Đọc lướt để nắm qua được nội dung của đoạn văn đồng thời gạch chân từ khóa xem các từ này thuộc về nhóm các từ liên quan nào trong heading  giúp bạn tìm được đáp án chính xác. Khi làm bài tập dạng này, kỹ năng skimming được áp dụng tối đa để tiết kiệm thời gian và hiệu quả hơn
  • Trong trường hợp bạn không chắc chắn đáp án, bạn cứ nên chọn đáp án nào bạn cho là đúng. Sau khi đã đọc toàn bộ các đoạn văn và đã nắm được nội dung thì việc lựa chọn heading sẽ trở nên dễ dàng hơn.
  • Cố gắng dành thời gian để đọc lại và kiểm tra xem các tiêu đề bạn đã lựa chọn có thực sự phù hợp với đoạn văn đó không.

2. Một số lưu ý khi làm bài

  • Dạng bài này thường xuất hiện đầu tiên cho một bài text mới, nên nhiều bạn thường bắt tay vào làm luôn rồi sau đó mới trả lời các câu hỏi phía sau. Tuy nhiên, một lời khuyên cho bạn là làm dạng Headings sau cùng vì nó mang tính tổng quát. Khi làm tất cả các câu hỏi khác là bạn đã có cơ hội đọc lướt cả bài đọc, nắm được sơ sơ ý của bài. Sau đó quay trở lại làm dạng Headings, bạn sẽ đưa ra lựa chọn nhanh hơn.
  • Các câu dài chưa chắc đã là ý chính! Đôi khi ý phụ lại dài hơn ý chính rất rất nhiều lần. Họ có thể kể lể dài dòng về 1 ví dụ, 1 công trình nào đó nhưng đó hoàn toàn không phải là ý chính. Đừng để bị lừa nhé.
  • Chú ý có hai dạng bài matching là nối đoạn văn với heading đã được cho trong khung trước hoặc là cho heading rồi chọn paragraph phù hợp.

3. Ví dụ: 

Read and focus on the topic sentences in the text below and then match the paragraph headings to their paragraphs. One has been done for you.

The reading passage has seven paragraphs: A – G.
Choose the most suitable paragraph headings B – G from the list of headings on the right.

Write the appropriate numbers (i –ix) in the text boxes below the headings. NB There are more paragraph headings than paragraphs so you will not use them all.

i. Town facilities

ii. Oyo’s palace

iii. Urban divisions

ix. Architectural features

x. Types of settlements

xi. Historical foundations

xii. Domestic arrangements

xiii. City defenses

ix. Various changes

x. Government buildings

 

Yoruba Towns

 

A. The Yoruba people of Nigeria classify their towns in two ways. Permanent towns with their own governments are called “ilu”, whereas temporary settlements, set up to support work in the country are “aba”. Although ilu tend to be larger than aba, the distinction is not one of size, some aba are large, while declining ilu can be small, but of purpose. There is no “typical” Yoruba town, but some features are common to most towns.

B. In the 19th century most towns were heavily fortified and the foundations of these walls are sometimes visible. Collecting tolls to enter and exit through the walls was a major source of revenue for the old town rulers, as were market fees. The markets were generally located centrally and in small towns, while in large towns there were permanent stands made of corrugated iron or concrete. The market was usually next to the local ruler’s palace.

C. The palaces were often very large. In the 1930’s, the area of Oyo’s palace covered 17 acres, and consisted of a series of courtyards surrounded by private and public rooms. After colonization, many of the palaces were completely or partially demolished. Often the rulers built two storey houses for themselves using some of the palace grounds for government buildings.

D. The town is divided into different sections. In some towns these are regular, extending out from the center of the town like spokes on a wheel, while in others, where space is limited, they are more random. The different areas are further divided into compounds called “ile”. These vary in size considerably from single dwellings to up to thirty houses. They tend to be larger in the North. Large areas are devoted to government administrative buildings. Newer developments such as industrial or commercial areas or apartment housing for civil servants tends to be build on the edge of the town.

E. Houses are rectangular and either have a courtyard in the center or the rooms come off a central corridor. Most social life occurs in the courtyard. They are usually built of hardened mud and have roofs of corrugated iron or, in the countryside, thatch. Buildings of this material are easy to alter, either by knocking down rooms or adding new ones. And can be improved by coating the walls with cement. Richer people often build their houses of concrete blocks and, if they can afford to, build two storey houses. Within compounds there can be quite a mixture of building types. Younger well-educated people may have well furnished houses while their older relatives live in mud walled buildings and sleep on mats on the floor.

F. The builder or the most senior man gets a room either near the entrance or, in a two storied house, next to the balcony. He usually has more than one room. Junior men get a room each and there are separate rooms for teenage boys and girls to sleep in. Younger children sleep with their mothers. Any empty room are used as storage, let out or, if they face the street, used as shops.

G. Amenities vary. In some towns most of the population uses communal water taps and only the rich have piped water, in others piped water is more normal. Some areas have toilets, but bucket toilets are common with waste being collected by a “night soil man”. Access to water and electricity are key political issues

Đáp án: A-V, B – VI, C – IX, D – III, E – IV, F – VII, G – I

Đăng kí thi IELTS miễn phí

 

Thông tin liên hệ Du học

Đăng ký hồ sơ tư vấn 

 Địa chỉ: 101 B2 – Tập Thể Đồng Xa – Ngõ 132 Mai Dịch – Cầu Giấy – Hà Nội

Hotline:  0984.761.634 (Ms.Hương Đỗ) – 0964.280.101(Ms Quyên Bùi)

Email: info@kenhduhoc.vn www.kenhduhoc.vn – https://www.facebook.com/kenhduhoc.vn

Page tư vấn: https://www.facebook.com/HocBongDuHocHuongDo

Kênh du học, chắp cánh ước mơ du học của bạn với một lộ trình rõ ràng